menu
merkstrategie & branding
met 'attitude'
be one big, bold brand

Beeldmerk of woordmerk beschermen? Hoe dan? En waar?

Een beeldmerk of woordmerk beschermen? Het is een vraag die Triggered krijgt bij elke strategische merkontwikkeling. Juist. Verstandige ondernemers beschermen ook het merk waarin ze investeren. Het is vandaag eerder een must je merk ook te laten deponeren tegen concurrentiële copycats op de markt. Een beslissing die je onderneming later veel juridisch getouwtrek kan besparen.

Hoe je merk beschermen? Exit copycats! First things first ...

  1. Eerst dien je te beslissen of je je merk enkel in de Benelux, Europees of internationaal wil beschermen. Hangt er vooral vanaf in welke markt je momenteel en misschien in de toekomst actief bent. Denk dus minstens op middellange termijn. Wat vandaag nog niet is, kan nog komen.

  2. Ben je niet vies van wat online administratie en deins je er niet voor terug om alle details van je merk uit te vogelen en precies in te vullen? Dan kan je je Benelux merk gewoon online deponeren. (lees verder) Klaar is kees. Je wacht dan gewoon op goedkeuring van je merk.

  3. Niet veel doe-het-zelvers in je onderneming ter beschikking? Or, no time to lose. Schakel een merkjurist naar keuze in. Hij/zij zal je merkaanvraag deskundig opvolgen en je advies geven waar nodig.

Enne, kiezen voor een woordmerk of beeldmerk dan?

Vond je een onderscheidende merknaam? Deponeer het dan zeker als woordmerk. Het biedt je merk de ruimste bescherming. Gewoon logisch boerenverstand, een concurrent zal het niet snel wagen om je logo na te boosten. Maar je naam kopiëren, proberen inpikken, dat zouden ze wel eens durven.

Een beeldmerk, je logo of naamlogo, biedt je merk minder bescherming. Bij juridische discussies zal vooral het woord vergeleken worden met het andere merk en spelen beeldelementen vaak geen rol.

Bovendien veranderen de meeste merken wel eens van logo. Enne, als je je logo verandert dan moet je je beeldmerk opnieuw aanvragen. En! Je verliest de senioriteit van je beeldmerk.

Wil jij op zeker spelen? Registreer dan je beeldmerk en je woordmerk zonder logo. Done deal.

 

Europees merk of Benelux merk?

  1. Een Europees merk laat Triggered steevast deponeren door een professioneel merkenbureau. Dat neemt gemiddeld een periode van 6 maanden in beslag.
  • Je kan er kiezen voor de optie vooronderzoek om de haalbaarheid tot goedkeuring van je merk te laten onderzoeken
  •  Of je springt meteen in het diepe en kiest voor een Europese merkdeponatie.
  1. Een Benelux merk kan je makkelijk zelf online deponeren

Cruciale merknaam tips & tricks. What’s in a name?

Heu, allemaal heel nuttige info, maar je hebt nog geen merknaam gevonden.

Triggered tipt:

Weersta aan de verleiding om mee te surfen op merknaam-trends en kies een tijdloze merknaam vanuit je merk-DNA. Zo simpel is het. Enfin. Simpel en niet simpel.

Triggered trics voor een merknaam die klopt.

  • Don’t be a copycat.

  • Vermijd elke naam die lijkt op die van een concurrent. Dat is verwarrend én kan problemen opleveren met de Handelsnaamwet en het merkenrecht. Slik.

  • KISS. Keep it simple, stupid. Bekijk het zo: hoe eenvoudiger, hoe makkelijker te onthouden. Wie wil nu een naam die niet niemand kan onthouden, of erger, onuitspreekbaar is?

 

The name is in your DNA

Duik eens terug in je merk-DNA dat je zonet keurig in kaart bracht. Overloop eens je merk-waarden. Kijk terug naar je missie en visie. Welk gevoel wou je ook al weer opwekken met je merk?

Wil je checken of je merk nog wel beschikbaar is!

Op het risico af dat we even belerend klinken als je leerkracht wiskunde van destijds:

als je onaangename verrassingen wil vermijden in de toekomst. Check dan eerst of je merk nog beschikbaar is.

 

Dat is trouwens geen rocket science. Dat doe je gewoon hier:

—Voor de Benelux: www.boip.int/nl/merkenregister

— Internationaal: www.tmdn.org/tmview/welcome

 

Komt jouw naam al voor in de lijst, dan moet je op zoek naar een andere naam.

Helaas is het omgekeerde ook waar: als leek kan je niet alle geregistreerde merken terugvinden in de registers. Concludeer dus niet te snel dat je merk nog beschikbaar is en schakel desnoods een merkenexpert in. Nobody said it was eas-yyy!

Over domeinnamen en unicorns ...

Is je merk nog niet geregistreerd in de merken databank! Yeskes! Maar… kraai niet te vroeg victorie. Even belangrijk in this digital day and age is de beschikbaarheid van je domeinnaam. Als je dan eindelijk die merknaam weet te strikken die perfect aansluit op je merk-DNA én waarvan de domeinnaam nog beschikbaar is, dan weet je dat je te doen hebt met een unicorn (ja, zo zeldzaam zijn die geworden)!

https://www.dnsbelgium.be/nl

Koesteren die handel. En ook: champagne!

Enne, kijk ook eens over het muurtje. Registreer meteen de extensies .nl en .com om dichtbij en veraf concurrenten te slim af te zijn. Klaar is Kees!

Is Kees toch nog niet zo klaar?

Flink je huiswerk gemaakt maar toch nog geen merk in zicht?

Zie je de bomen door het brandingbos even niet meer?

No worries, we’ve got your back.

Want kijk.

Merken opbouwen vanuit hun DNA, dat is de vlucht vooruit. Wat Triggered betreft de beste manier om met je merk een verschil te maken in deze wereld. Maar strategische merkontwikkeling is geen eitje. Als je ons nodig hebt, kies gewoon één van de 3 no-nonsense merkformules. Een merkformule, één factuur.

Nog ver voor je aan je logo en huisstijl begint, is er heel wat denkwerk aan de winkel. Doe jezelf een plezier, vraag het e-document 'Do's before branding' aan.


De toekomst van je onderneming is het meer dan waard.

Triggered groeten.