menu
merkstrategie & branding
met 'attitude'
be one big, bold brand

Branding bloopers: 3 missers bij merkontwikkeling die je wil vermijden

Wil je je merk ook op lange termijn de nodige strategische draagkracht schenken, dan is branding nooit een louter grafische oefening. Het start met het vinden van de juiste merkstrategie. De juiste merkstrategie is het perfect passende dekseltje op het potje van de marketingstrategie van je bedrijf. Next? Je bedrijfsvisie, missie, de bedrijfswaarden, kansen, bedreigingen in de markt op korte en lange termijn… Je raadt het al. Love brands are built from the roots up. Van wortel tot kruin. Elk detail wordt doordacht van copy, contentstrategie tot beeld. Niks wordt aan het toeval overgelaten.

Een strategisch merkconcept is het allesomvattende actieplan om een nieuw merk met ‘attitude’ in de gewenste markt vast te pinnen. Wil jij ook zo’n sterk merk ontwikkelen? Zin om als nieuwkomer de markt te veroveren. Nice, we feel you! Vermijd deze branding bloopers.

Branding blooper #1: Een merk ontwikkelen door enkel naar je navel te staren

Een sterk merk ontstaat niet door je met je team op te sluiten in de board room en er een paar uur later, jezelf op de borst kloppend over je reeks geniale invallen, weer uit te komen. Uiteraard moet je onderzoeken waar je onderneming voor gaat en staat – maar dat is maar een deel van de oefening.

Merken durven al eens het resultaat zijn van de persoonlijke voorkeuren, smaakskes en goestjes. Put your personality in the bin!

Een sterk merk ontwikkelt zich in dialoog met de buitenwereld, de markt, de maatschappij. Do yourself a favor en probeer dus geen merk te ontwikkelen in een steriele proefbuis door naar je navel te staren. Ga die wereld uit! Most important. Kijk ook even naar de reeds bestaande merkidentiteiten van je strafste concurrenten in de markt. Better safe than sorry.

Loop rond in het levend moodboard, genaamd onze aardkloot, en laat je inspireren door geuren, kleuren, texturen, geluiden. Alle zintuigen op scherp en alles opzuigen wat je rond je ziet en voelt. Wedden dat je merk veel meer zuurstof krijgt?

Branding blooper #2: Vasthouden aan een merknaam die – euh – bezet is

Die meeting uit blooper #1 waar je daarnet zo euforisch van buiten stapte? Daarin bedacht je ongetwijfeld meteen ook een briljante naam voor je nieuwe merk. Wat een vondst! 

Terug aan je bureau – nog helemaal high on creative juices - ontdek je echter dat die naam verdacht veel lijkt op de naam van een concurrent. Neem het van ons aan: toch willens nillens die naam willen gebruiken levert vroeg of laat gedonder op. Miserie gegarandeerd. Kies dus een naam die niet voor verwarring kan zorgen en die echt uniek is.

Als je jezelf als onderneming au sérieux neemt, bescherm dan ook je merk. Check in de merkenregisters of je merknaam nog beschikbaar is en laat je desnoods bijstaan door een merkexpert.

  •  Voor de Benelux:

https://www.boip.int/nl/merkenregister

  • Internationaal:

https://www.tmdn.org/tmview/welcome

En als je dan toch meedogenloos je darlings aan het killen bent: ook een domeinnaam die niet meer beschikbaar is, is in deze digitale tijd een gigantische rode vlag. Probeer je er niet omheen te wurmen met allerhande liggende streepjes en andere creatieve ingrepen: een goede domeinnaam moet makkelijk, eenvoudig en duidelijk zijn.

Wees dus niet te beroerd om je huiswerk opnieuw te doen als je merknaam deze test niet doorstaat. Back to the drawing board!

Goed om weten: Triggered stelt enkel merknamen voor die ook echt helemaal beschikbaar zijn als domeinnaam en ook als uniek merk kunnen gedeponeerd worden. Of course! Ja, ze zijn zo zeldzaam als een unicorn geworden. If you find one, you touched gold! Proficiat!

Branding blooper #3: Branding reduceren tot een grafische oefening

Voor heel wat ondernemers begint en eindigt een branding-verhaal bij een grafisch ontwerper. En ja natuurlijk doet het er toe hoe je merk eruitziet. Maar branding beschouwen als een loutere oefening in design is in het beste geval kortzichtig.

Het is als met een slechte fond de teint: het ziet er fancy schmancy uit in het potteke, maar at the end of the day is het gewoon een laag plamuursel, die wat er onderligt weinig eer aan doet.

Sterke branding is meer dan een laagje make-up. Het is een duik in de diepte, lang voor je je toont aan de oppervlakte. Jacques Cousteau-gewijs diep zakken in het wezen van je bedrijf, in het onmiskenbare DNA dat je bedrijf kenmerkt. Leg waarden, visie, missie bloot. Koter in je meerwaarde en definieer het gevoel dat je wil opwekken bij je klanten.

Focus op de wortels van je onderneming en richt dan je blik op wat boven de grond uitsteekt: de stam, de takken, de kruin. Bezint eer ge begint en maak éérst je huiswerk. Pas dan creëer je een merk dat er staat.

Een kus van de juf en een bank vooruit?


Als je Triggered nodig hebt, kies gewoon één van de 3 no-nonsense merkformules. Eén merkformule, één factuur.

Nog ver voor je aan je logo en huisstijl begint, is er heel wat denkwerk aan de winkel. Doe jezelf een plezier, vraag het e-document 'Do's before branding' aan. De toekomst van je onderneming is het meer dan waard.

Triggered groeten.