menu
strategische branding
met 'attitude'
Triggered creëert
totale merkconcepten
van A tot Z
vanuit koppig,
ondernemend DNA.

Je merk is geen dino! Tijd voor rebranding of brand update? En, wat is het verschil?

De pandemie heeft de hele wereld door elkaar geschud. In sneltempo omarmden we met z'n allen nieuwe gewoonten en technologie. Het was vaak roeien met de riemen die we hadden, met voldoende ruimte voor wat menselijkheid. À la guerre comme à la guerre. Vele ondernemers waren reeds blij als de boel gewoon bleef draaien.

Next. Hoe zit het intussen met de gezondheid van je merk? Was het moeilijk om de juiste tone of voice te behouden tijdens de pandemie? Wist je als bedrijf nog wat te vertellen? En hoe relevant was dat nog? Toen alle teams van je bedrijf van thuis uit werkten, werd het dan ineens duidelijk dat je overkoepelende merkstrategie niet meer helemaal helder zat? Zaten alle neuzen van je team in dezelfde richting?

Feit. In vele bedrijven is de vraag intussen terug groter dan het aanbod en zijn er ook evenveel handen tekort om die achterstand in te halen. De HR-afdelingen wrongen zich in scherpe bochten en dokterden een hybride HR-beleid uit. En straks? In 2022? Investeert je onderneming ook in de nieuwe toekomst van je merk?

Is je merk nog gezond? Meet je merktemperatuur op.

Sta je dan als onderneming ook even stil bij je merk(strategie) zo aan het einde van een bewogen periode? Klopt je merkboodschap en merkstrategie nog? Voelt de look & feel van je merkverhaal nog juist, in deze nieuwe wereldomgeving? Sluit je merk nog aan bij de behoeften van de doelgroep(en) of ben je de connectie intussen (wat) kwijt?

Heb je je business plan aangepast aan de nieuwe economische context van vandaag, maar je merk en merkstrategie niet?!

Heel wat vragen, waar heel wat ondernemers, zaakvoerders, managers en CEO's momenteel tijd tekort voor hebben omdat, de zaak terug op de rails krijgen, momenteel prioriteit krijgt. Begrijpelijk. Maar wat als we weer een half jaar verder zijn? Blijf je de andere concurrerende merken dan voorop?

Brand update: behoud je opgebouwde naamsbekendheid en merkreputatie

Het ding is, veel ondernemers denken bij branding, rebranding of een brand update, dat het 'oude vertrouwde merk' meteen de vuilbak in moet.

Erger nog, dat daarmee, 🙀, de reeds jarenlang opgebouwde merkbekendheid ook mee de vuilbak in moet. Een risico waar je je als onderneming voor, en zeker na een pandemie, liever niet wil aan wagen.

Nope! De realiteit is, als de klant vraagt om en rebranding, gaat het eigenlijk vaak over een brand update. Triggered gooit niks zomaar in de vuilbak. En dat is meteen het hele misverstand over branding, rebranding en brand updates.

Een nieuw merk creëren voor een nieuw bedrijf, nieuwe dienst, nieuw product, een fusie van 2 of meerdere bedrijven, of wanneer je merk niet meer matcht met het geëvolueerde karakter van je onderneming, ... Dat vergt een compleet nieuwe merkstrategie op maat en dito logo, huisstijl, website en nog veel meer. Dat is helder.

Maar wat is nu het verschil tussen een rebranding en een brand update?

Het verschil tussen rebranding en een brand update

Bij een rebranding én een brand update laat je stevig aan je merk werken, maar er is een groot verschil tussen beide ingrepen. 

  • Een brand update is als een strategische make-over.
  • Bij een rebranding herbegin je opnieuw van nul. Tabula rasa.

     

Een brand update = strategische make-over, kan het volgende omvatten: 

 

  • Merkstrategie opnieuw evalueren en nieuwe en oude concurrenten en hun merkstrategie opnieuw in kaart brengen
  • Het 'verfrissen' en aanpassen van je huidige ontwerp of logo aan het huidige tijdsbeeld
  • Je slogan bijwerken
  • Je kleurenpallet veranderen
  • Verfrissend marketingmateriaal creëren
  • Een nieuwe contentstrategie uitrollen
  • Een nieuw lettertype gebruiken
  • Je brandbook uitbreiden met flexible huisstijltoepassingen op lange termijn. Dat laat meer spielerei met je bestaande merk toe

Wanneer spreken we dan over een rebranding? Tabula rasa ...

 

  • Een rebranding is het creëren van een nieuwe merkstrategie en merkpersoonlijkheid na een fusie van meerdere bedrijven
  • Je kiest ook voor een rebranding wanneer je een nieuwe markt betreedt of wanneer je een nieuw product of dienst lanceert
  • Nieuw logo
  • Nieuwe huisstijl
  • Nieuwe merkboodschap
  • Nieuwe slogan
  • Revisie van je hele imago en merkstrategie
  • ...

 

Je merkbekendheid behouden en kiezen voor een brand update/brand boost? Good thinking!

Wanneer is het tijd voor een brand update?

Simpel. Evalueer even met je gezond boerenverstand je merk en merkstrategie en bepaal of je imago je vooruit stuwt of je tegenhoudt.

Denk aan een brand update bij de volgende scenario's:

  • Je bedrijf is veranderd. Zijn niet alle bedrijven veranderd na de pandemie? Weerspiegelt je merkboodschap nog steeds nauwkeurig wat je aanbiedt en wie je bent? Bedrijven evolueren vaak in de loop van de tijd om relevant te blijven. 
     
  • Je bent inconsistent: als je al een tijdje met verschillende kleurenschema's en logo's speelt, is de kans groot dat je je publiek in verwarring brengt. Een opfrisbeurt kan je helpen je een nieuwe en heldere merkstructuur opleveren en opnieuw focus te vinden.
     
  • Je doelgroep is veranderd: je bereikt je doelgroep mogelijk niet meer. Met een brand update bereik je opnieuw het juiste publiek.
     
  • Je bedrijf groeit: Als je verwacht dat je onderneming in de toekomst zal groeien, hetzij vanwege een fusie, een nieuwe productlijn of marketinginspanningen, is het een goed idee om je merk opnieuw te beoordelen.
     
  • Je merk is gewoon een zootje geworden door interne subjectieve interpretaties en wordt niet meer consistent uitgedragen. 
     
  • Je merkstructuur is zo complex en zo chaotisch met vele submerken dat niemand intern nog weet wat het hoofdmerk is, de kern merkboodschap en hoe dat staat t.o.v. de submerken.
     
  • Je paste je business plan aan, maar je merk evolueerde niet mee
     
  • ...

Stijve, starre merken zijn niet meer van deze tijd. Beweeg flexibel mee met de tijdsgeest.

Er was ooit een tijd waar merken en de bijbehorende huisstijlhandboeken, behandeld werden als heilige huisjes. Er mocht niet geroerd worden aan het briefpapier en oh wee, als je even de huisstijl net iets speelser toepaste. Dat mocht niet, het heilige brandbook verbood dat. Toegegeven, Triggered was als marketing manager, zelf ooit zo'n strenge merkbewaker. 🙈

Triggered is inderdaad een groot voorstander van het zeer consistent uitdragen van een logo, slogan en bijbehorende huisstijl.

Merken dienen werk te maken van een stevige merkstrategie en een zeer heldere merkboodschap. Vergelijk dat deel van je merk met een vuurtoren die er staat als een baken. Maar de rest - je logo, je merkkleur, je lettertype, je slogan - moet flexibel meebewegen met de tijdsgeest als een octopus. 

De huisstijlhandboeken die Triggered uitschrijft voor haar klanten, laten veel meer spielerei met de huisstijl van je merk toe dan pakweg 10, 20 jaar terug. En dat is maar goed ook. Starre, stijve merken, zijn niet meer van deze tijd.

Studio Brussel is zo'n merk die de spielerei met de huisstijl en het merk, par excellence uitvoert.

 

 

 

Je merk is geen dinosaurus! Tijd voor een brand update?

Vertel eens. Ziet jouw merk er nog steeds uit als 10 of 20 jaar geleden? Als dat zo is, neem dan zeker een strategische brand update in overweging.

Het is even belangrijk als je business plan te herbekijken op regelmatige basis. Komaan, je business plan elke 2 jaar aanpassen, maar je merk nooit?!

Met veel respect behoudt Triggered je opgebouwde merkbekendheid. Na een duik in je DNA en analyse van de marktcontext van je onderneming geven we je merk:

  • een up-to-date merkstrategie
  • een relevante make-over van je logo, huisstijl, nieuwe slogan, ...
  • en flexibele toepassingsmogelijkheden van je huisstijl for the long run

Triggered is gespecialiseerd in branding, rebranding en brand updates en werkt voor gevestide KMO's die houden van een one-to-one opvolging en VIP service.

Sterk persoonlijke opvolging is ons ding. We sturen je niet van het kastje naar de muur.

Wat denk je? Maken je werk van je merk?

www.triggered.be