menu
merkstrategie & branding
met 'attitude'
be one big, bold brand

Hole to another universe.
Come on in.

/swfiles/body/image

merkontwikkeling voor fusie van twee architectenbureaus: wilma wastiau!

De twee architectenkantoren, Wastiau en Wil-Ma, realiseren samen opvallende industriële bouwprojecten, out of the ordinary, met een hands-on mentaliteit, immer relevant. Voor de nieuwe branding ontstond, deden ze dat samen elk vanonder eigen merk en dat creëerde soms verwarring bij klanten en pers.

De opdracht: 1+1 = 3

Wastiau heeft heel wat technische kennis en een ruime ervaring in huis. Wil-Ma is een team van jong, internationaal ontwerptalent dat graag de grenzen van relevant ontwerpen met een ‘edge’, aftast. De combinatie Wastiau - Wil-Ma werkt versterkend, creëert een hefboomeffect voor de klant. Deze dualiteit was en is nog steeds ook een belangrijk verkoopargument.

Triggered ging de uitdaging aan een nieuw merk te creëren voor de fusie van twee historisch gegroeide familiebedrijven Wastiau en Wil-Ma tot één identiteit. En dat zonder historisch opgebouwde naamsbekendheid van Wastiau en Wil-Ma te verliezen en zo de waardeboodschap en de unieke expertise van Wastiau & Wil-Ma, voor eens en voor altijd scherp te zetten.

Into the wild …

Triggered is strong believer van het opbouwen van merken vanuit het DNA van je onderneming en destilleert je merk uit je DNA. Van wortel tot kruin.

Elk merk bestaat uit een unieke verdeling over vier merkarchetypes heen. Die unieke verdeling ontdekken we via een Triggered merkmix workshop met alle betrokkenen. Hiertoe gaat Triggered steeds op zoek naar een unieke, inspirerende locatie in je buurt voor extra zuurstof en merkenergie.

De architectenbureaus Wil-Ma en Wastiau nodigden we dit keer uit in ‘the Treehouse’: een unieke, moderne boomhut gelegen in het bosgebied van Bosland, in de gemeente Hechtel-Eksel.

Triggered herinnert zich een aantal cruciale zinnen uit deze merkmix workshop in the Treehouse:

Building a futureproof brand!

‘Tot nu toe deden we niet aan marketing, maar de bouwbubbel zal onder druk komen te staan in de toekomst en dan moeten we sterk in onze schoenen staan ten opzichte van grotere spelers.’

Wisten wij veel dat de coronacrisis toen letterlijk voor de deur stond. Een week na deze merkmix workshop gingen we in lockdown. Temidden van deze crisis was het een absolute opportuniteit om een sterk merk neer te zetten met een duidelijke no-nonsense boodschap als baken in de chaos.

Wist je dat?! Jawel, het wilma wastiau merk werd volledig gebouwd tijdens de lockdownmaanden en dit uitsluitend via online overleg. Een huzarenstukje van sterk wederzijds respect en geduld en dat binnen de deadline. We will always remember!

Naamsbekendheid opbouwen! Start to communicate!

‘We zijn een team van internationale ontwerpers. Wereldberoemd in de Kempen, maar niet ver daarbuiten. We run no family business.’

De ambitie om verder te groeien en meer naamsbekendheid te vangen was van bij het begin duidelijk voelbaar in het hart van deze bedrijfsfamilie. ‘We run no family business.’

We funk industrial architecture

Na zorgvuldige overweging van alle Triggered naamvoorstellen koos deze bedrijfsfamilie voor wilma wastiau in combinatie met de rebelse baseline: we funk industrial architecture. De gekozen merkbaseline is niet lukraak, maar gebaseerd op de strategische analyse. A perfect match we say!

The wilma wastiau logo = eigenzinnig maatwerk

Een eigenzinnige en karaktervolle klant, vergt ook een unieke aanpak bij het ontwikkelen van het juiste logo en bijbehorende huisstijl. So, Triggered did the extra mile …

Het uitgangspunt van het wilma wastiau logo is ‘the box’. Een verwijzing naar de industriële boxen die wilma wastiau ontwerpt. Ook een hint naar architectuur waarbij alles wordt opgebouwd uit geometrische figuren. Een link met de professionele koppigheid van wilma wastiau. Deze koppigheid counteren we door de branding flexibel te gebruiken en de toevoeging van 2 opvallende, optimistische kleuren ...

Het lettertype dat Triggered voor wilma wastiau ontwierp is ook een ode en interpretatie van het Architype Van Doesburg. Theo van Doesburg is één van de oprichters van De Stijl, een beweging die zich bezighield met abstractie, eenvoud en een nieuw soort toegepaste kunst.

One funky tone of voice! Let’s funk the volume …

Voor de tone of voice van wilma wastiau schreef Triggered ook een aantal losse quotes voor, to funk the volume in presentaties, catalogi, brochures, ...

# the world needs more funk

# if you obey all the rules, you miss all the funk

# funk is the unending cycle of life

# Funk is fun. Funk is a state of mind.

Triggered-ambassadeurs

Triggered is gespecialiseerd in strategische merkontwikkeling en levert een VIP-service voor middelgrote en familiebedrijven voor wie elk detail telt. Elk merkontwikkelingsproces duurt 6 tot 12 maanden. Dat lijkt lang, dat is het niet. Elke nieuwe merkontwikkeling gaat ook gepaard met een transformatieproces bij de klant intern. Het vraagt de nodige aandacht en tijd om ook alle neuzen intern bij de klant in dezelfde richting te zetten. Een merk dat niet door iedereen gedragen wordt, werkt niet. Gedurende dit transformatieproces creëert het Triggered-team een sterke vertrouwensrelatie met de klant en zo ontstaan Triggered-ambassadeurs.

Het was dan ook via Triggered-klant, Fabulous Fat Friends, dat Triggered de kans kreeg samen te werken met de architectenkantoren Wil-ma en Wastiau.

Dear wilma wastiau, we loved working with you. may the funk forever be with you!