menu
merkstrategie & branding
met 'attitude'
be one big, bold brand

Trendgevoelig of tijdloos merk?
Branding dilemma ... Wat zou Wes Anderson ervan denken?

What to do? Kiezen voor een trendy of tijdloos merk?
Je wil een merk dat inspeelt op de trends van vandaag, doet wat ‘trending’ is lang voor alle early adopters er erg in hebben … Anderzijds, je merk dient de tand des tijds moeiteloos te doorstaan. Check!

Aan de hand van een case study - ons eigenste Triggered merk - onderzoeken we of je je werkelijk in zo’n schijnbaar onhoudbare spreidstand moet manoeuvreren. (Maar nee gij! Auch!)

Ceci n’est pas une brand!
Welcome to another (Wes Anderson) universe.

Valérie, zaakvoerder Triggered

“Het concept voor de branding van Triggered ontstond tijdens een onrustige nacht na het herbekijken van één van mijn favoriete films ‘The Budapest Hotel’ van regisseur Wes Anderson. Plots liet het surrealisme in zijn films me niet meer los. In een opwelling bekeek ik, bingewatching style, alle films van Wes, een hele dag lang. ’t Was sterker dan mezelf. De hele branding van Triggered is gebaseerd op die very weird, ‘out of the ordinary’ wereld van Anderson: sterk uitgepuurd, colour blocked, surreëel, verrassend.

Triggered is wat je noemt ‘mind matter’: het is een heel tastbaar, tactiel en kleurrijk merk geworden. Pas later ontdekten we dat het ook feilloos beantwoordt aan de trend ‘escape reality’, dé interieur trend voor 2020, zoals we die spotten op de beurs Heimtextiel begin dit jaar. Een trend die onze branding voelsprieten al oppikten nog voor het goed en wel benoemd werd als trend.”

Escape watte? A new utopia.

'Escape reality' is slechts één van de vijf hoofdtrends die de trendneuzen van Heimtextiel onderscheiden voor 2020.

Deze trend staat voor een nieuw utopia, een plek waar de lijnen tussen wat echt en fantasie is bijzonder onscherp afgelijnd zijn. Het is een vluchtplaats voor de hectiek van alledag. Een ontsnapping aan alles wat saai, gewoon, ordinair is.

En kijk: ‘out of the ordinary’ is precies waar Triggered voor staat. Het verschil willen maken met merken. Weg van het alledaagse, van wat verwacht wordt, weg van een kleurloos en grijs bestaan. Triggered staat voor in beweging zetten, voor anders-zijn en voor verrassen. Voor merken met ambitie die hun geheel eigen karakteristieke stempel willen drukken op de wereld.

From the roots up. Je merk zit in je DNA.

Op een textielbeurs als Heimtextiel herkende je die trend in de vele glanzende, lichtgevende en reflecterende materialen. Holografische texturen suggereren beweging. De kleuren: heldere pasteltinten, veel paars, blauw en roze.

Voor de branding van Triggered kozen we, eerder toevallig, een erg gelijkaardige look & feel. Maar die look & feel wérkt natuurlijk alleen omdat deze ook vertaalt wat de basiselementen (visie, missie, waarden, …) van Triggered als merk zijn. Ze tonen, opvallend anders, duidelijk waar Triggered, in de kern, voor staat.

Een trend, nooit zomaar een trend.

En dat brengt ons bij een ander belangrijk punt: een trend ontstaat niet in het luchtledige. Net als in merkontwikkeling ontstaat een trend vanuit maatschappelijke tendenzen. Bovenstaande trends, waarover zo vaak gesproken wordt, zijn louter een vertaalslag van die maatschappelijke tendenzen in kleuren, vormen, materialen, van wat er allemaal beweegt daarbuiten.

Een sterk merk weet stand te houden ook doorheen al die veranderingen en bewegingen out there. Het speelt erop in, maar laat er zich niet door bepalen. De essentie, de kern blijft overeind, wars van trends en tendenzen. Vandaar dat een sterk merk alleen ontwikkeld kan worden als er duidelijkheid is over het DNA van een merk: waar het voor staat en waar het heen moet.

Dat is ook wat we beoogden met het Triggered icoon: een trilling in de kosmos, iets dat constant in beweging blijft. Iets wat merken, mensen, de maatschappij in beweging zet. Doet nadenken. En OK, you love, or, you hate it. En dat is OK. Het punt is, de ontvanger denkt er over na. Enne, geen enkele onderneming is er voor iedereen. Je bent geen chocomousse.

Het icoon van het logo symboliseert naast beweging ook een DNA streng. Want een merk creëer je niet, je destilleert het uit het DNA van ondernemingen. Het icoon zit in een rechthoek en er staat en punt achter. Triggered werkt volgens een duidelijk afgelijnde en beproefde methodiek, is enkel gespecialiseerd in merkontwikkeling en merklancering. Daarna laten we het vol vertrouwen op de wereld los in de handen van onze klanten.

De Triggered kleuren?! Zijn die dan niet heel trendy? Ja, bewust ook, die kleuren zullen en kunnen mee evolueren met de tijd. Het Triggered logo is tijdloos, vol betekenis en onze visie zal niet veranderen.

Gezonde merk-houding?

Een gezonde houding van een merkontwikkelaar is dus inderdaad tweeledig: een neus hebben voor wat er beweegt in de maatschappij, voor wat mensen bezighoudt, voor innovatie en beweging enerzijds. En een heldere visie op waar een merk voor staat, wat de kern van een merk is, de onwrikbare waarden anderzijds.

Onze gouden tip: Breng eerst je merk-DNA heel duidelijk in kaart  Dat zorgt ervoor dat je je volop kan laten inspireren door alles wat je rond je ziet (magazines! kunstexpo’s! concerten! events!) zonder dat je je in al die nieuwigheden verliest. En zonder dat de sterkte van je merk eraan moet inboeten.

Goesting gekregen een sterk merk te ontwikkelen?

We bieden je inkijk in de Triggered werkwijze achter de schermen in het e-document ‘Do’s before branding, een handige gids waarmee je in een paar eenvoudige stappen je merk-DNA in kaart brengt.

Download ‘the do’s before branding’ hier >>