menu
merkstrategie & branding
met 'attitude'
be one big, bold brand

Over merkconsistentie en merkflexibiliteit (ten tijde van chaos)

‘Het enige wat zeker is, is dat niks nog zeker is.’

Voor mens, merk en meer is deze pandemie een interessante uitdaging.

Enne, het einde is nog niet in zicht. Sinds maart zijn we plots flexibeler dan een octopus. We verdienen dan ook de gouden medaille voor instant aanpassen en weer doorgaan.

Als ‘the way ahead’ geblokkeerd werd, sloegen we linksaf. Hup, op zoek naar alternatieve wegen.

Een boeiend en vermoeiend proces. En opvallend, voor sommige merken was dat aanpassen én tegelijkertijd stabiel blijven als een vuurtoren in de storm, heel wat makkelijker dan voor andere merken. Waarom? Ontdek het hier.

‘Elk merk dient de stabiliteit van een vuurtoren in de storm te behouden gecombineerd met voldoende flexibiliteit om mee te bewegen met de tijdsgeest zonder de eigen merkidentiteit te verliezen.’

Was jouw merk tijdens deze pandemie als een speelbal op het water? Heb je een knap logo, maar geen glasheldere merkstrategie? Geen idee welke merkmix je hanteert? Yep. Dan knelt het schoentje daar, zeker in uitdagende tijden als deze.

Sterke merken maken eerst werk van een duidelijke merkstrategie. Dat laten ze vertalen in logo, huisstijl, tone of voice, website, … Ze houden koppig vast aan de eigen merkidentiteit, gaan mee met de tijd, trends, maatschappelijke evoluties zonder eigen merkidentiteit te verliezen.

Triggered doet niet aan doelgroepen?! Je DNA wint.

Snel even een merkdogma de wereld uit helpen.

Meer dan ooit leven we in een wereld van multi-layered identities.
Dus, sorry, dé consument/dé klant bestaat al lang niet meer.

Je klanten/consumenten worden gevormd door nature, maar meer en meer door nurture: door hun ervaringen, soms simultaan op verschillende niveaus. En dat lokaal, nationaal, globaal, online én offline. Vandaag bestaan identiteiten uit vele verschillende lagen. 

Consumenten en klantengedrag zijn zodoende moeilijk te voorspellen. Jouw merk spreekt de consument, je klanten al dan niet aan. Het heeft dus geen zin om je merk aan te passen aan wat 'wel eens zou kunnen werken' of 'trending' is. Je eigen DNA in de markt zetten, authentiek en puur, is de enige weg. Klanten/consumenten voelen als wat je brengt als merk, niet plakt aan je werkelijke identiteit. Een no-no dus.

‘We all have multi-layered identities now’

No-nonsense merkmethodiek en magnetische merkmix charter

Triggered is strong believer van het opbouwen van merken vanuit het DNA van je onderneming. Je merk is geen make-up. Triggered destilleert je merk uit je DNA. Van wortel tot kruin. Alleen zo creëer je die mythische x-factor en geef je extra aantrekkingskracht aan je toekomstige merk.

Triggered maakte het in het verleden zooo vaak mee dat merkontwikkeling gedegradeerd werd door het kiezen van leuke kleurtjes voor een logo in een steriele meeting room 🙈.


Hoe dan? Van frustratie naar merkmethodiek.

Als je wat thuis bent in de wereld van menige, fancy marketing merkmethodieken weet je dat de ene merkmethodiek, vaak nog complexer en onbruikbaarder is dan de andere. 

Vaak belandt zo’n complexe merkanalyse dan in de schuif van de overbevraagde CEO van het bedrijf, ver weg van wie het merk daadwerkelijk in de markt moet neer zetten. Je marketingmedewerkers, de sales people, de afdeling product development, de receptioniste … hebben er dan het raden naar.

En ook al wordt dat merkdocument met het team gedeeld, dan is het vaak zooo complex dat het voor medewerkers onbruikbaar wordt om het merk daadwerkelijk en consistent in de praktijk te vertalen.

That’s where Triggered comes in. Het is net vanuit die frustratie dat Triggered op zoek ging naar een merkmethodiek die ook voor elke medewerker in je bedrijf glashelder en makkelijk hanteerbaar is.

Welkom op de merkmix workshop. Qué?!

Elk merk bestaat uit een unieke verdeling over vier merkarchetypes heen. Die unieke verdeling ontdekken we via een Triggered merkmix workshop met alle betrokkenen. Hiertoe gaat Triggered steeds op zoek naar een unieke, inspirerende locatie in je buurt voor extra zuurstof en merkenergie.

We starten met een diepteinterview en vragen jou en je team de kleren van het lijf. We vervolgen met de merkmix workshop. Deze workshop resulteert in de merkmix charter.

Hiermee gaat Triggered aan de slag om het juiste merkconcept en de bijbehorende merkstrategie uit te schrijven. Kortom. Eerst zetten we alle neuzen in dezelfde merkrichting. Dan pas gaan we zot met je logo, huisstijl, website, fotoshoot, … overeenkomstig met de gekozen Triggered-merkformule.

Leuk. Maar waarom zou je daarvoor kiezen? Juist, lees gewoon verder.

Merkidentiteit versus merkvertaling. Put your personality in the bin.

Feit. Vaak kennen je medewerkers de gekozen merkidentiteit van je bedrijf (wie zijn we, wat doen we, waarom we het doen, hoe we het doen, …). Het gaat echter vaak mis bij de merkvertaling.

Het merk van je bedrijf vertalen is steevast het slachtoffer van de onvermijdelijke subjectieve interpretaties, en dat van marketingmedewerker tot sales goeroe. De merkmix charter-methode is een handige tool om deze subjectieve merkvertalingen uit te bannen.

We koppelen volledig los van waardeoordelen of persoonlijke smaak. Het gaat niet langer over ingewikkelde personas en subjectieve termen als jonger, hipper, mooi, lelijk, strak, … ‘Minimalistisch, hoe bedoel je?’

Je unieke merkmix

Check. Je magnetische merkmix gebruik je op operationeel en strategisch niveau in je bedrijf. Van CEO, marketeer tot HR-manager, iedereen snapt het, elke medewerker kan je merk vertalen in de markt binnen zijn/haar verantwoordelijkheid in je bedrijf.

Je kan er alles aan aftoetsen: strategie, missie, visie, grafische ontwerpen, tone of voice, inrichting winkels of kantoren, outfit personeel, personeelsgeschenken, vormgeving events, …

Zo wordt het kinderspel om als merk consistent voor de dag te verschijnen.

Met je Triggered brandbook in de hand, vlotjes door het complexe merkland

Het is de absolute ambitie van Triggered om ‘onafhankelijke’ merken te creëren, en niet om nieuwe merken tot het einde der tijden merken afhankelijk van hun ‘merkcreator’.

Met het Triggered brandbook kunnen nieuwe merken onafhankelijk het merk consistent in de markt neer zetten met eigen medewerkers en externe leveranciers naar keuze.

Een merk creëren, da’s één ding. Check. Het succes zit hem echter in het consistent uitdragen van je merk op lange termijn. Enkel zo wint je merk extra naamsbekendheid, herkenbaarheid en bijgevolg ook magnetische merkkracht. Alle aangeleverde huisstijlelementen (logo en slogan, patroon, …) laten een zekere spielerei met je merk toe, maar het is belangrijk de voorgeschreven toepassingsmogelijkheden van het merk te respecteren om de merkherkenbaarheid te behouden. Te veel spielerei en subjectieve vertalingen zullen je merk op termijn afzwakken.

Triggered laat dan ook niks aan het toeval over en legt merkmix, merkstrategie, merkwaarden, logo en huisstijlvoorschriften, … netjes vast in een brandbook.

What's this brand toolbox all about?

Authentieke en sterke merken zijn wel degelijk consistent, maar niet statisch. Een goed gebouwd merk laat beweging toe. Triggered levert je, je unieke, fancy brand toolbox.

Je brand toolbox is gevuld met je brandbook uiteraard + handige templates waarmee je je merk zelf wereldkundig maakt + een aantal Triggered-verrassingen. En natuurlijk alle bronbestanden én bijbehorende auteursrechten voor je merk. Tuurlijk?! Geen evidentie in het merkcreatielandschap weten we. Maar heu, dat ontdek je vaak pas via de kleine lettertjes in je contract.

Stop. Denk. Doe.

Deze pandemie heeft sommige merken op hun grondvesten doen daveren, diep van streek gemaakt. De waarheid is, we weten nog steeds niet wat er aan de hand is. We zijn aanbeland op nieuw terrein. ‍

Deze pandemie roept op tot vertragen en beter luisteren. 

Wat als we de drang om te handelen - om gewoon te blijven doen - even weerstaan ​​en in plaats daarvan stoppen met doen?
Wat je ontdekt, zal je misschien verbazen. ‍Vertraag, herontdek je eigen en unieke merkidentiteit. 

Als je ons nodig hebt, kies gewoon één van de 3 no-nonsense merkformules. Een merkformule, één factuur.

Nog ver voor je aan je logo en huisstijl begint, is er heel wat denkwerk aan de winkel. Doe jezelf een plezier, vraag het e-document 'Do's before branding' aan.
De toekomst van je onderneming is het meer dan waard.

Triggered groeten.